Saturday 30 April 2011

Veskeprat

Jeg skrev tidligere om den perfekte veskegarderoben etter mine behov, og at denne kun inkluderte 3 vesker. Det ser ut til at jeg muligens må revurdere dette litt. Jeg står fortsatt ved at jeg i grunn ikke trenger flere vesker enn de 3; Chanelen har jeg alltid like lyst på. Det tar nok et par år før jeg velger å gå til anskaffelse, men jeg skal få skaffet meg den til slutt. Balenciagaen elsker jeg fortsatt like mye, og jeg bruker den stort sett hver dag. En weekend-bag har jeg også stort bruk for. Den jeg er i besittelse av nå begynner å bli litt sliten, ikke er jeg superbegeistret for designet heller. Så etter hvert tenker jeg å kjøpe meg en Mulberry Small Clipper. Jeg hadde i utgangspunktet lyst på en SC for LV-bag, men den er så kvalmt overpriset at jeg aldri kommer til å ha samvittighet til å kjøpe den. Mulberryen er nok et mye bedre kjøp.

Alt vel og bra med 3 vesker. Likevel, den siste tiden har jeg sett behovet for en veske som er en mellomting mellom Balenciagaen og weekend-bagen. En veske jeg kan putte et par bøker eller en liten data oppi når jeg skal på forelesninger eller lignende, uten at vesken heller blir for stor. Jeg har etter hvert kommet opp med ganske mange kandidater: MBMJ Hillier Hobo, Mulberry Alexa, Proenza Schouler PS1, Chloé Paraty, Miu Miu Matelassé eller en Hermés Birkin. Listen er altså LANG! Sistnevnte veske føler jeg meg dog litt for ung til å kjøpe, det er dessuten en del andre ting jeg heller prioriterer å kjøpe, så det er vel mer en tanke for fremtiden.

Men uansett, jeg har enorme beslutningsvansker. Jeg har aldri vært noen stor veskeentusiast, så jeg har i grunn ikke anelse om hvilke av disse som vil passe meg best. Balenciagaen var jeg for eksempel kjempe usikker på helt frem til jeg kom hjem fra dagsturen til London etter å ha kjøpt den. Husker jeg satt hele flyturen hjem og angret meg. I ettertid ser jeg jo at dette var tåpelige tanker. Jeg vet heller ikke hvilke av veskene som er mest passende etter mitt behov, om jeg da i det hele tatt har noe behov for en ekstra veske, eller om dette kun er et utfall av lyst.

Uff, ting skal ikke være lett. Midt oppi det hele trenger jeg faktisk en ny mini-konsertveske etter at den gamle ble ødelagt. Jeg tenker å kjøpe meg en MBMJ Percy messenger. Den er ganske praktisk. Plutselig kan jeg altså ende opp med et "behov" for 5 vesker. Aiaiai, det er skumle tanker for en veskenøktern person som meg. Jeg vet ikke helt om jeg liker dette. Haha.

Jeje, jeg får se hva det blir til. Tiden pleier å løse de fleste innkjøpsrelaterteproblemer. Snart er jeg ferdig med eksamen! Da skal jeg kjøpe meg den stripete genseren fra Filippa-K jeg har ønsket meg siden januar! Dessuten skal jeg til London i juni. Da blir det nye Repettos+ noen andre fine ting jeg har planer om å kjøpe. Kjøpe, kjøpe, kjøpe. Man skulle tro jeg var kjøpegal. Heldigvis er jeg ikke det. Jeg har ikke kjøpt annet en et par Isabel Marant-basics, en jeans og en jakke siden oktober. Det er ikke så ille. Jeg har også fjernet noen klær. Det føles veldig bra. Jeg skulle gjerne fjernet mer, men jeg tørr ikke. Jeg er redd jeg plutselig ender opp med for få klær. Hos de aller fleste er sikkert ikke dette et problem, men hos meg begynner det å bli et reelt problem. Jeg finner virkelig ikke klær som jeg liker OG trenger. Ikke at jeg leter så veldig heller, i grunn befinner jeg meg meget sjeldent i klesbutikker, så da er det kanskje ikke så rart at jeg ikke finner noe...

Edit: Jeg glemte helt å poste dette innlegget da jeg skrev det tidligere i dag. Småironisk at jeg etter å ha skrevet dette stakk innom en skobutikk og kjøpte meg nye sko:


(fargen er litt lysere i virkeligheten)

Jeg elsker Sebago Docksides. Om sommeren er de så perfekte til alt. Jeg syns ballerinasko og andre loafers for så vidt er finere, men det er disse jeg alltid ender opp med å bruke. Og brukbarhet er høyt verdsatt hos meg. Det er ingen vits i å ha en haug med fine klær i skapet dersom de ikke blir brukt. Eller, jeg ser i alle fall ingen glede i det. Da vil jeg heller ha noen få klær og sko som jeg bruker masse, og som jeg blir veldig glad i.

I dag har jeg hjulpet mamma med å ordne i hagen. Det er alltid like fint. Om litt over en måned blomstrer peonene. Det blir sommerens blomsterhøydepunkt.

Dette ble mye babletekst...

8 comments:

Fleurette said...

Jeg liker babletekst!
Haha, jeg hadde aldri trodd at du ville vurdere MbMJ hillier hobo. Personlig har jeg aldri vært noe fan av den, synes ikke den er så veldig fin. Finnes maaange finere vesker!

Ang. weekendbag, har du tenkt på denne? http://www.ettinger.co.uk/shop-online/index.php/cPath/26_43/products_id/128

Jules Winnfield said...

Vet du hva, TUSEN TAKK! Hadde helt glemt bort Ettinger, jeg. Den weekend-bagen var jo knall. Størrelsen virket meget perfekt. Tror jeg skal se nærmere på den når jeg skal til London. Kanskje jeg klarer meg med 3 vesker likevel! Jeg har forresten også vurdert denne i svart: http://www.swaineadeney.co.uk/products/sports_holdallbrn/index.html

Prisen er dog litt vel drøy.

Haha, tror egentlig ikke jeg vurderer Hillier Hobo så veldig seriøst. Likte mest størrelsen og det praktiske ved den. Men tenkte litt over det her i går, og MbMj er egentlig noe jeg har lovet meg selv å holde meg unna. Liker generelt ikke kvaliteten og designet så veldig, pluss at alle jeg ser rundt meg har en eller annen MbMj-veske. Tror nå uansett jeg utsetter veske-greiene litt. Om jeg finner den perfekte weekend-bagen hadde det vært det beste!

Btw, har du sett denne klokken IRL: http://www.urverket.no/cartier-tank-solo-silver-dial-yellow-goldsteel-leather-ladies-p-2236.html ???

Den var jo ganske rimelig til å være Cartier + at den mest sannsynlig er finere i virkeligheten. Alle klokken på urverket.no pleier å være det. Er den ca. like fin som Tank Americaine så er jo dette virkelig en klokke å vurdere! :D

OG en ting til. Tror tumblr burde skaffe seg en varslings-sak når man får spørsmål. Jeg så ikke beskjeden din før nå, og mulig du har glemt den helt (vet ikke hvor lenge det er siden du sendte den). Men ja - kaffe burde vi få til! Har jo snakket med deg på internett i flere år(?) nå :P

Fleurette said...

Ooh, du må si i fra hvordan den er i virkeligheten. Synes den er helt nydelig, utrolig chic og jeg liker at den finnes i flere farger.. + at prisen er ganske grei. Vurderer nesten å dra til London bare for å se + kjøpe den.

Har du vurdert veskene fra Jerome Dreyfuss? Mange av dem har nok plass til en liten data, bøker osv. + at de er sykt fine synes jeg. Har veldig lyst på en selv, men jeg trenger jo ikke så mange vesker + at jeg ender opp med å bare bruke én veske om gangen over lengre tid (nå har jeg ikke rørt Balenciagaen siden januar/februar haha!).

OOH great minds think alike. For noen måneder siden så jeg også at den klokken var mye mye mye billigere enn Tank Americaine. Jeg har alltid likt Tank Americaine bedre pga det smale designet. Men jeg fant ut at Cartier Tank Solo er den klassiske som alle investerer i. Så, hvis jeg får sett den i virkeligheten og den ser fin ut på så ja, en klokke å vurdere :D www.out-of-the-bag.blogspot.com har den i sølv!

Hahaha, jeg er forsåvidt enig.. tror man bare må holde et øye med innboksen på tumblr. Du skal vel ikke på Miami Horror på Parkteatret på fredag?

Jules Winnfield said...

Jeg har sett litt på Jerome Dreyfuss-veskene, ja. Enkelte av veskene syns jeg er meget geniale, mens noen av de er jeg litt mer skeptisk til. Jeg vet heller ikke helt hvor man får tak i disse. Prøvde Twee mini vesken i Sandvika, og den likte jeg veldig godt. Men den er i grunn ikke helt hva jeg er ute etter.

Nice! Haha, ja - jeg så det. Jeg lagret til og med dette bildet fordi jeg syns klokken var så fin: http://farm6.static.flickr.com/5097/5581683470_9626116a59_z.jpg. Syns nesten den virker finere i sølv, i alle fall på bilder. Men nå vil jeg egentlig ha en klokke med gulldetaljer da. Men oioioi, i sølv koster den jo "bare" 15 000. Det var jo utrolig mye billigere. Gah, hadde jeg bare drømt om en klokke med sølv detaljer :P Da hadde alt vært mye lettere.

Kult! Jeg hadde muligens tenkt meg på Miami Horror faktisk. Så da kunne vi så fall møttes der.

Fleurette said...

Twee mini ser så liten ut.. jeg leter også etter liten konsertveske, og selv om den fra MbMj kunne ha funket ville jeg aldri kjøpt den fordi man SER at den er signert Marc Jacobs, og jeg har et slags hat-forhold til merket. Jeg tenker kanskje at IM sin veske (den som Jeanne har, som du hadde så lyst på.. som jeg forøvrig også har lyst på, hender at den dukker opp på ebay) i mini-versjon hadde vært en perfekt konsertveske. Dessuten liker jeg ikke at andre ser hvem som har designet klærne mine..

Hahha, den er kjempefin i sølv, men synes den ser mye mer elegant og mindre "billig" i gull. Sølvsmykker har en tendens til å se litt billig ut, synes jeg... haha, har du fremdeles lyst på IWC portuguese? For en syk pris...... jeg kan bare ta meg råd til den hvis jeg i tillegg har råd til et jetfly, en øy, etc. Blæh!

Ooh, du må komme da. Kanskje jeg kan få deg på liste, men billetten koster bare 150 kr, så kanskje ikke nødvendig? Gleder meg sånn, har gledet meg helt siden februar etter en del "masing" om at de måtte komme til Oslo. :-D :-D

Skal du på Hove, forresten? Litt ræva lineup i år, dessverre, men det kommer noen kule navn snart + the strokes spiller og hiphop-programmet er veldig veldig bra! Hello Big Boi!!??

Fleurette said...

Ok, kødda, programmet er jo ganske bra hvis man fjerner noen band.. men fant akkurat ut at Charles Bradley spiller på Hove!! (Må ha oversett den nyheten..). OMG, jeg er så glad!!

Jules Winnfield said...

Tja, jeg syns ikke den er så liten til konsertveske egentlig. På konserter har jeg bare med småting uansett. Har brukt balenciagaen min ved et par anledninger, og da har den dessverre fått en del øl på seg, så jeg vil helst ikke bruke den til slikt bruk lenger. Det gjør i grunn ikke så mye at den blir slitt, det vil jeg jo at den skal. Men jeg vil helst unngå at den skal lukte gammel øl :p

Haha, jeg vet. Portuguese har en syk pris. Men den er jo utrolig fin også da. Føler dessuten den er mer klokke for pengene enn mange av de overprisede Cartier-klokkene. Når jeg har skaffet meg en mastergrad skal jeg kjøpe en IWC. Det er litt lenge til, men det er et fint mål < 3

Heh, skal se hva jeg får til. Må muligens i en bursdag jeg helst ikke vil i, så skal prøve å snike meg unna den først.

Hadde tenkt meg på enten Hove eller Roskilde! Skal du? Alt er jo litt lettere med å dra på Hove da, men Roskilde er litt mer festival. Så jeg får se hva det blir til!

Fleurette said...

Si i fra hvis du finner en passende konsertveske. Vi har ganske lik smak så jeg stoler på deg, haha.

Ohlala!! Heldige deg om du skal kjøpe en IWC. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det, med mindre jeg blir styrtrik, da. Haha. Kommer aldri til å skje.

Haha, hvis du har kjøpt billetter allerede så "må" du droppe bursdagen :P Jepp, jeg skal på Hove. Har aldri vært på "ordentlig" festival før. Hadde aldri taklet Roskilde.. heller ikke Hove. Greier ikke telt, men jeg får heldigvis losji så det blir greit! :P