Sunday 15 May 2011

Erstatte

Jeg føler jeg har kommet til det punktet i garderoben min at jeg kan begynne å erstatte, og (nesten) ikke kjøpe nye plagg. Litt bedre forklart vil det si at jeg ikke putter nye elementer inn i garderoben min, jeg bare erstatter de gamle plaggene med nye, lignende plagg. Det føles meget bra. Jeg har stort sett den basisgarderoben jeg vil ha. Det eneste som mangler er noen få nøkkelplagg og nøkkeltilbehør. Deriblant en klokke, en veske + muligens en trench coat. Jeg stresser likevel ikke med å få tak i disse greiene. Det er ting jeg for så vidt klarer meg meget bra uten, men som jeg på lengre sikt ønsker at skal være en del av garderoben min. Klokke er kanskje litt "burde skaffe meg innen kort tid", men med klokker kjøper jeg virkelig ikke den første og beste jeg kan få tak i. En klokke er noe jeg har planer om å ha i mange, mange år fremover - samtidig som det er noe jeg bruker daglig. Da funker det ikke å kjøpe noe jeg ikke er 100 % fornøyd med. Det fører nesten alltid til jeg erstatter plaget eller tilbehøret altfor fort. Og det er ikke noe mål i min verden. Jeg vil at garderoben min skal eldes med stil.

Jeg har i de siste månedene sett behovet for å erstatte enkelte plagg i garderoben min. Deriblant noen av de blå skjortene mine. De fleste av disse ble kjøpt for omtrent 3-4 år siden. Da var jeg muskelløs og veide 37 kg. Det var ikke akkurat en heldig kroppsbygging å ha da jeg fant ut at jeg ville inn i forsvaret. Så jeg gikk opp 18 kg og skaffet meg seige muskler (absolutt ikke noe store greier, men muskler som kunne klare å bære en oppakning på 35 kg i over 200 km. og som kunne klare å løpe 3000m på under 10:30.) Nå er jeg ferdig med forsvaret, og har allerede gått ned en del kg fra den tiden. Jeg vil likevel på ingen måte se ut slik jeg gjorde før med en bmi på 13. Jeg har begynt så smått å satse på mellomdistanseløping igjen, og da funker det ikke å være så liten.

Mye random prat her, men uansett. Som et følge av dette, passer ikke alle skjortene mine like bra som de en gang gjorde. Skjorter noe jeg bruker særdeles ofte, så jeg har lenge sett nødvendigheten av å erstatte enkelte av de ikke passede skjortene. I og med at de eldste er 5 år og i tillegg er blitt brukt en god del, så sier det seg selv at ikke alle er like fine lenger heller.

Jeg skrev tidligere et innlegg om skjorter, og hvor vanskelig det er å finne noen dugende. Nå vet jeg heldigvis hvilke merker som passer meg, så tok jeg meg en rask tur ut i butikkverdenen for å skaffe meg en ny skjorte.



Kjøpet gikk som smurt, noe som passer meg meget bra da jeg ikke liker å handle. Det gikk faktisk såpass bra at jeg tok meg bryet med å stikke innom noen andre butikker. Og sannelig fikk jeg ikke også skaffet meg et par andre nyttige ting: en marineblå shorts som jeg kan erstatte den gamle med da den er begynt å bli litt for sliten. Samt noe nytt undertøy.

Jeg har litt problemer med å finne passende undertøy i og med at jeg helst skal bruke str. 65. Det finner man ikke mange steder, men sannelig fant jeg ikke en korsettlignende sak i str. 65 hengende på billigsalget til 100 kr. Så og si gratis for noe som opprinnelig kostet 700 kr.! Jeg er egentlig ikke noe glad i korsetter da jeg syns de blir altfor tighte. Men denne var egentlig ikke en korsett, men heller mer som en overdel. Viktigst var det at den var utrolig behagelig å ha på seg! Det er ikke så ofte jeg har bruk for slike plagg, men under en litt transparent silketopp liker jeg å bruke det. Med bare en bh under en slik topp syns jeg det ofte kan bli litt for tacky, men en korsett ser mer ut som en singlet slik at man slipper den "hei, se på undertøyet mitt"-feelingen jeg ikke er noen fan av.

Ah, jeg elsker følelsen av å være fornøyd med garderoben jeg har. Det neste som kan behøves å erstattes er noen stripete gensere + par høyhælte sko. Forhåpentligvis får jeg skaffet meg dette i London i juni. Jeg har allerede sett meg ut et par ting, så jeg satser på å bruke minimalt med tid i butikkene, og heller bruke tiden min på å gjøre andre ting. Som for eksempel å sitte på en restaurant og se på alle som stresser rundt. Det er alltid like avslappende. Jeg har også sansen for løping i Hyde Park. Det er ubeskrivelig deilig å kunne løpe i et par superlette løpesko mens alle andre stresser i gatene rundt parken. Jeg gleder meg.

Ha en fin søndag! Håper alle bruker den til å gjøre fine ting. Selv skal jeg gjøre matematikkoppgaver, lese bøker og drikke god kaffe.

2 comments:

Anonymous said...

fine kjøp. hvor fant du så billig undertøy!?

Jules Winnfield said...

Triumph-butikken ved Norwegian Outlet.