Friday 18 February 2011

En fullkommen veskesamling

Jeg trenger ikke så mange vesker. I grunn trenger jeg bare tre:
  • Balenciaga City
  • Chanel 2.55
  • Weekend-bag
I motsetning til de fleste andre kvinner har jeg aldri sett poenget i å eie mange vesker. Jeg syns det blir upersonlig. For meg er det mye finere å ha noen få vesker jeg virkelig kan bli glad i, enn å ha en masse vesker som støver bort i skapet mitt. Noen argumenterer med at de trenger forskjellige vesker til forskjellige antrekk og anledninger. Vel, jeg er ingen kameleon. Jeg holder meg til den samme stilen dag for dag, år for år. Jeg syns dessuten jeg får dekket en hver anledning med disse tre veskene.

Balenciagaen passer stort sett til de fleste anledninger. Jeg bruker den når jeg handler, går på utstillinger, går på konserter eller er på fest. Skinnet er supermykt og deilig. Jeg liker den "slitte" looken det har, det gjør at den får en mer avslappet stil - noe som passer meg meget bra. Jeg liker å se avslappet ut, men likevel velkledd og chic. Ingen joggebukser i offentligheten her nei, en silkekjole med en ullstrømpebukse er vel så bra, i tillegg til ser det fint og ordentlig ut. Det gleder meg å tenke på at Balenciagaen passer med absolutt alt i garderoben min. Da vet jeg at jeg har gjort et godt innkjøp, jeg vil ha en garderobe der stort sett alt fungerer sammen. Harmoni er et stikkord.

Chanel-vesken er jeg dessverre enda ikke i besittelse av, men ettersom jeg har en meget snill venninne som har latt meg låne hennes ved flere anledninger har jeg til slutt innsett at også det er en veske som passer meg og mitt behov meget bra. Den passer så fint med en Isabel Marant french-chic jakke, både i hverdagen og ved litt finere anledninger.

En weekend-bag har jeg erfart er nyttig de dagene jeg trenger en bag med litt ekstra plass. F.eks. på forelesningsdager, når jeg skal på biblioteket eller trening, dager jeg skal handle litt ekstra osv... Jeg drømmer om Sofia Coppola for Louis Vuitton-vesken. Det er rett og slett den mest perfekte bagen man kan finne. Foreløpig bruker jeg en ganske mye billigere versjon fra Tiger of Sweden, men den er på ingen måte like genial som Sofia Coppola-bagen. Det vil nok ta en liten stund for jeg får skaffet vesken (jeg har virkelig ikke samvittighet til å bruke over 20 000 på en veske for øyeblikket), men når jeg endelig får skaffet den kommer jeg ikke til å gjøre stort annet enn og glise.

Mulig jeg etter hvert må legge til en clutch på listen, men det er så overraskende sjeldent jeg har bruk for en clutch at jeg foreløpig velger å utelukke det. Dessuten har jeg enda ikke funnet den perfekte clutchen, så jeg setter det litt på vent. Jeg har 2-3 stykker som funker greit midlertidig, og jeg orker ikke stresse med å finne noe perfekt. Min erfaring er at det perfekte plagget eller tilbehøret sjeldent dukker opp når jeg leter etter det. Jeg finner det som regel ganske tilfeldig.

Balenciaga City


Chanel 2.55 (Mademoiselle)


Weekend-bag

balenciaga.com, chanel.com, louisvuitton.com

5 comments:

Ane said...

Lista mi ser veldig lik ut (bare at jeg, i motsetning til deg, ikke eier noen av de), sett bort i fra chanelen. jeg opplevde aldri "kjærlighet ved første internett-blikk" med den vesken, men jeg har store drømmer om Balenciagaen og Sofia Coppola for LV. Åh.

Jules Winnfield said...

Jeg hadde egentlig litt motsatt greie med Chanelen, dvs. - jeg likte den bedre de første gangene/årene jeg så den. Husker da jeg var liten og var på besøk hos den gudmoren min. Jeg ville alltid låne Chanel-vesken hennes da vi skulle ut på kafé, på teater og konserter :P Jeg husker jeg elsket alle klærne hennes, hun har en veldig elegant, avslappet french chic-stil, og hun fikk vesken til å gli fint i stilen ut at den ble så "hei, se på Chanelen min". Etter hvert som jeg ble eldre så jeg så altfor mange kjendiser med Chanel 2.55-briefete antrekk at jeg til slutt sluttet å elske vesken like mye som jeg gjorde før. Likevel, den er så smart på alle måter at jeg nå har bestemt meg for å gå til anskaffelse når jeg føler jeg har råd til å bruke 20 000 på en veske... :P Jeg prøver i alle fall å unngå alle bilder av LA-kjendiser, og heller se på fine bilder av Clémence Poésy som bærer vesken meget bra.

Beklager for langt, og utrolig uinteressant svarinnlegg.

Anonymous said...

Fin-fint innlegg. Kunne ønske jeg klarte å holde meg til bare tre vesker selv (er "veskoman")! Har selv flere Balenciagaer og enkle klassiske designvesker, og jeg klarer ikke skille meg fra dem. :)
Liker bloggen din veldig godt, har veldig lik smak som deg.

L.

Jules Winnfield said...

Tusen takk, så hyggelig å høre! Det er jo helt greit med mange vesker så lenge man bruker de, men jeg har så mange venninner som har en haug med mange dyre vesker liggende i skapene sine uten at de i det hele tatt blir brukt. Det syns jeg blir litt feil.

Selv har jeg sikkert altfor mange jakker, men jeg elsker alle sammen og bruker de regelmessig, så jeg klarer ikke kvitte meg med noen av de :P

asha said...

I'm in much the same mind- three bags would do me just fine :) In replacement of your Balenciaga, I have my Mulberry Bayswater. Will probably only ever be able to dream about owning a Chanel.