Wednesday 25 May 2011

Filippa-K



Det er ikke mange labels jeg føler for å skryte av, men er det et merke som virkelig fortjener det, så er det Filippa-K. Nå om dagen syns jeg en god del merker har skrudd opp prisene sine ganske drastisk, uten at kvaliteten har blitt noe bedre - kanskje snarere tvert om. Det beste eksempelet er vel Isabel Marant. Det er synd å si det, men jeg føler ikke lenger jeg har råd til å kjøpe mesteparten av klærne hennes. Prisen hadde vært grei hadde bare kvaliteten stått til, men det gjør den ikke for tiden. Når designet også har tatt en merkelig sving, så er ikke lenger mainline-linjen hennes noe for meg.

Filippa-K derimot, hun har klart å beholde den greie prisen (faktisk har klærne blitt litt billigere), samtidig som hun fortsatt leverer kvalitetsklær. Det er så fint med et merke som ikke bryr seg spesielt om å være trendy og nyskapende, men som heller fokuserer på normale, enkle og klassiske plagg med en liten moderne vri (dog ikke noe crazy-crazy Acne-opplegg). Jeg er også meget glad for at hun designer klær etter den nordiske kroppen. Jeg er ikke spesielt høy (170), men jeg opplever ofte at for at klær skal passe i lengde på armer og overkropp, så blir de generelt altfor store ellers.



Jeg elsker å se på bilder og videoer fra gamle Filippa-K-kolleksjoner. Det ser ut som at det like godt kunne vært fra denne sesongens kolleksjon.

Siste Filippa-K-tilskudd i garderoben min er en perfekt stripete genser i en ull/bomulls-blanding - genialt for nordiske sommerdager! Jeg har ønsket meg den siden jeg så den for første gang i januar, så da jeg i dag var ferdig med matematikkeksamen følte jeg det var på tide å gå til anskaffelse. Jeg er som regel meget godt fornøyd med kjøpene mine da de aller fleste er planlagt i flere måneder, likevel føler jeg meg ekstra fornøyd med dette kjøpet. Kanskje fordi jeg vet det er noe jeg vil bruke mye. Den eldste Filippa-K-genseren min er rundt 6-7 år, og den er fortsatt (nesten) like fin som da jeg kjøpte den!

2 comments:

Fleurette said...

Helt enig i alt du sier. Liker at Filippa K alltid har klassiske plagg, man trenger liksom ikke å lete så langt hvis man trenger en perfekt stripete skjorte eller dressbukser. Det eneste som er dritkjipt er at XS er altfor stort for meg, jaja..

Jules Winnfield said...

Ikke sant! Uff, den er kjip, ja. Det hender at XS og S blir litt stort rundt livet og slikt, men som regel passer det meg bra, spesielt lengden. Jeg har sjeldent det problemet med franske merker, men italienske og spanske merker blir ofte altfor kort i ben og armer dersom de skal passe ellers. Og det ser så forferdelig dumt ut.