Sunday 22 May 2011

London

Jeg skal en tur til London når jeg er ferdig med eksamen og det endelig kommer noen jobbfrie hverdager (helligdager)! I motsetning til de fleste andre jenter på min alder drar jeg dog ikke til London for å shoppe. Jeg gjør naturligvis litt av det også, men jeg liker virkelig ikke å gå rundt i butikker i time etter time, dag etter dag. Når jeg handler så vet jeg stort sett hva jeg skal ha, så når jeg da har fått skaffet meg dette så orker jeg ikke å vandre rundt på jakt etter meningsløse kjøp. Jeg har ganske god oversikt over hva jeg trenger/vil ha, så noe utenom det er det ytterst sjeldent at jeg går til anskaffelse av. Dersom jeg hadde drevet med shopping hadde jeg sikkert endt opp som fattig, og med en overfylt garderobe med masse ubrukelige klær. Og hvem vil vel det? Kanskje Carrie Bradshaw og 80-90 % av alle andre jenter, men for meg funker det ikke. Jeg liker ikke å shoppe + at jeg får elendig samvittighet av unyttige kjøp. Jeg kan godt kjøpe en veske til 15 000 som jeg vil bruke hver dag de neste 10 årene, men en topp eller genser til 400 kr. som jeg sjeldent bruker - dét er noe jeg ikke klarer. Jeg har gjort noen sånne kjøp, og bitterheten sitter der fortsatt.

For å bruke minimalt med tid i butikker pleier jeg å lage meg en liste over ting jeg har planer om å kjøpe meg. Listen for London-turen ser foreløpig slik ut:

1) Tynn, stripete genser fra Commes des Garcon. Jeg har også litt lyst på samme genseren i ull, men Filippa-K har en enkel, stripete genser i ull denne sesongen som jeg satser på å få skaffet meg før jeg drar, så da har jeg mer behov for en tynn genser.

2) Et par svarte, enkle pumps. Muligens fra Louboutin (1, 2, 3) eller Jimmy Choo (i lavere versjon), jeg får se hvordan utvalget av størrelser og modeller er.

3) Flats fra Repetto eller Pretty Ballerinas. Jeg har lyst på et par i en lys farge da jeg kun har marineblå og svarte flats.

4) Undertøyssett fra Elle Macpherson, Fleur of England eller Agent Provocateur. Jeg gidder sjeldent å kjøpe undertøy i Norge eller over nett da jeg syns det blir altfor overpriset. Derfor bruker jeg alltid utenlandsturene mine til å kjøpe 1-2 nye sett.

5) Fine lys fra Diptyque, cleanser fra Eve Lom, produkter fra Bioderma og diverse andre hudprodukter det er vanskelig, samt dyrt å få tak i her til lands.

I tillegg har jeg en liste over ting jeg skal se nærmere på:

Klokke:
Jakke fra Barbour:
Ettinger Hurlingham weekend-bag

Puh, dette ser ut som en megalang liste. Heldigvis for min del vet jeg hvor jeg finner alt dette, så jeg satser på å være ferdig med handlingen på en halv dag. Da kan jeg bruke resten av tiden min til å spise lange måltider, løpe en tur rundt Hyde Park og Regent's Park (det er en ubeskrivelig deilig måte å se byen på), besøke gamle venner, gå på fine steder, se fine konserter, bokhandlere og egentlig bare slappe av. Man reiser da ikke på ferie for å stresse rundt!



4 comments:

Fleurette said...

Håper du får en kjempefin tur! For mange år siden var jeg den typen som dro til London bare for å shoppe dritt på Primark og Topshop.. uggh!

Fin liste! Du må si i fra hvordan Ettinger-vesken er i virkeligheten.

Ane said...

Er den den stripete genseren fra Filippa K med litt korte armer med glidelås i ull/bomull du tenker å kjøpe? Hvis ja, jeg kjøpte den for cirka en uke siden, og jeg elsker den!

Jules Winnfield said...

Fleurette: Takk! Haha, ja - jeg husker jeg hadde som mål å kjøpe masse billige greier på TopShop og Primark da jeg dro til London som 14-åring. Jeg endte opp med å bli kjempeskuffet over hele Oxford Street, og fant den siste dagen ut at jeg hadde altfor mye penger igjen. Så jeg brukte 150 pund på en Burberry-paraply (tilsvarer sikker 200+ i dag mtp. inflasjon/valuta). Temmelig tåpelig kjøp, menjeg har den i dag som et moro minne.

Det skal jeg gjøre! Hvilken farge har du tenkt på? Jeg tror faktisk jeg liker den hvite versjonen best, syns den så mer "ordentlig" ut og i bedre kvalitet enn de andre fargene. Men det kan jo hende bildene lyver. Jeg vet ikke helt om jeg vil ha en hvit weekend-bag...

Ane Sunde: Ja! Det er den. Så moro. Flott at du er fornøyd med den. Har du prøvd å vaske den? Jeg har en Filippa-K genser i ull/bomull som jeg har hatt i noen år nå. Den er i XS, men jeg syns den begynner å bli ganske liten (den har krympet etter en god del runder i vskemaskinen). Er så redd for at hvis jeg kjøper den stripete genseren i passe størrelse, så krymper den til en størrelse for liten. Samtidig vil jeg ikke svømme i de :P

Ane said...

Nei, jeg har ikke prøvd det, og gruver meg til jeg må det! Jeg har ikke prøvd S, for de hadde bare XS, men jeg likte den likevel. Den ser kanskje kortere ut i armene på meg enn den skal være, men jeg har ikke noe i mot det, og hadde jeg hatt en størrelse større hadde den nok vært for lang. Så, håper ikke den krymper, da blir den alt for kort. Men then again, den skal jo vaskes for hånd, så det går vel bra?