Sunday 1 April 2012

Magasiner av interesse

Jeg har alltid likt å lese blader. Det er noe befriende og avslappende med å kunne sette seg ned med en god espresso og et ferskt favorittblad. Jeg liker tanken på at man ikke må lese alt, bare det som er av interesse. En trenger heller ikke å være 100 % konsentrert, noe jeg føler man bør være med en bok. Det er lov å ha tankene et litt annet sted innimellom. De lange artiklene kan man lese når man har god tid og er fokusert, mens de små artiklene og bildeseriene kan man studere når man bare vil ha en liten avkobling.

Dessverre finnes det så altfor få gode magasiner der ute. Spesielt gjelder dette kvinnemagasiner. Jeg syns det er trist at 99 % av alle blader rettet mot kvinner inneholder så mange hjernedøde artikler om muffinser, selvbruning, ting du bare MÅ ha, samt tips og triks til hvordan du skal kapre drømmefyren. Kvinner ønsker å bli tatt på alvor i samfunnet, men når du sammenligner innholdene i herre- og kvinneblader så syns jeg det sier sitt. En kan ikke forvente å bli tatt seriøst når man har behov for en elendig skrevet artikkel for å finne ut hvordan man skal tolke at fyren ikke svarer deg melding innen 5 min.

Av den grunn har jeg også gitt opp de fleste kvinneblader. Jeg har prøvd meg på de fleste (Costume, Elle, DetNye, Cosmopolitan, Vogue, Harpers Bazaar, Woman, MAG - rekken er lang), men alle mangler det jeg ser etter: gode artikler med skikkelig innhold, interessante moteserier som ikke bare fokuserer på siste skrik, reisetips med fokus på morsomme aktiviteter, samt en kulturdel som ser på noe som er litt utenfor mainstreamen. Så i stedet kjøper jeg disse bladene:

Time Magazine
Leser bare norske aviser, så det er greit å få nyheter og artikler ut i fra et verdensperspektiv.

Fri Flyt
Norges fineste blad, uansett art. elsker at de klarer å få med alle favoritthobbyene mine: ski (park og pudder), klatring, kiting og surf.

Science
Det siste innen forskning. Mye nytenking.

Harvard Business Review
Samme som Science, bare økonomirettet.



Vogue Paris
På langt nær like kult som det en gang var. Jeg gir litt faen i motseriene for tiden, men de skriver en del fint om mennesker og kultur. Det er dessuten kjekt å kunne opprettholde litt fransk i hverdagen.

Aftenposten Innsikt
Jeg rekker sjeldent å lese innsikt-artiklene når de står i morgenavisen, så derfor er det kjekt at de samler sammen det beste + litt ekstra i dette bladet.

Surfer Magazine
De har de fineste bildene. Minner meg alltid på hvorfor jeg sparer penger til surfeferier.

Frame Magazine
Kan ikke si jeg er så utrolig interessert i arkitektur og interiør lenger, men etter at jeg flyttet ut så merker jeg interessen melder seg igjen.

Freeskier Magazine
Definitivt verdens beste skiblad. Skulle jeg valgt meg kun ett blad å lese, så tror jeg det hadde blitt dette.



Innser at jeg er veldig lite interessert i mote og skjønnhet når det kommer til blader. Evt. tolker jeg det som at det ikke finnes noe leseverdig der ute som jeg gidder å bruke penger på. Det finnes såklart en del ok blader som innimellom har en del fint, men disse koster jo en formue. Og når det i tillegg bare er innimellom at de inneholder noe interessant, så blir det ikke til at jeg kjøper de. Da leser jeg heller følger i Google Reader.

2 comments:

Ane Sunde said...

Tusen takk for at du deler så mange fine magasiner! Jeg leser nesten ingen blader for tiden, rett og slett fordi jeg er av den typen som hater å tenke på at jeg ikke har lest hvert ord, og da ender det med at jeg aldri tar meg tid til å sette meg ned og begynne.

Jeg trodde jeg hadde funnet et kvinneblad jeg faktisk likte når Stella kom ut, men nå begynner jeg å bli litt lei. Det eneste som lar meg friste når det kommer til kvinneblader for tiden er noen av intervjuene (liker intervjuer av mennesker som Ingrid Olava og Maria Mena) i tillegg til saker typ "400 vårnyheter!". Trist men sant, haha. Synes det er litt godt å bare kunne sitte i en stol og se over 400 klesplagg på ti minutter. Kanskje finner jeg et skjørt jeg liker, og som koster 1/10 av prisen til et annet ett, men som likevel er finere.

Har dessuten planer om å kjøpe denne utgaven av Aftenposten K (aldri lest det før) bare fordi Patti Smith er på forsiden, og jeg vil så gjerne lese artikkelen.

Jeg er nødt til å sjekke ut surfe/sportsmagasinene du har tipset om, slike bilder gir meg lyst til å bruke penger på å leve fremfor klær.

Jules Winnfield said...

Ja, Stellea syns jeg faktisk var overraskende bra. Fikk det gratis på skolen og tenkte det var samme greia som alle andre norske dameblader. Men de hadde faktisk overraskende bra innhold. Det var en parfymesak i det nummeret jeg fikk og der var det masse bra greier. Syns likevel de manglet etellerannet. Så tror nok ikke jeg kommer til å kjøpe det med mindre jeg kjeder meg ekstremt.

Aftenposten K glemte jeg helt. Det liker jeg også! Spesielt dette nummeret, men mest pga Patti Smith, haha!