Thursday 2 June 2011

The search for a scent

Jeg har i mange år vært fast bruker av Coco Mademoiselle. Jeg har hatt andre parfymer (YSL Parisienne, CK Euphoria etc...), men ingen av disse har passet meg like bra som Coco Mademoiselle. Den er lys, frisk og feminin - men uten å bli for søt.

I det siste har jeg likevel følt at den begynner å bli et tilbakelagt kapittel i parfymelivet mitt. Den passet meg ypperlig da jeg gikk på ungdomsskolen, videregående, samt årene etter videregående hvor jeg surret rundt på UiO uten egentlig å være student, var et år i forsvaret, jobbet og reiste. Nå føler jeg det er på tide å finne seg noe nytt. Jeg er egentlig ikke ute etter én bestemt parfyme. Jeg vil heller ha flere som jeg kan variere med, alt etter anledning og humør. Jeg har fått sansen for mer komplekse dufter, men jeg liker fortsatt også de lette, enkle og friske.

Jeg har i de siste månedene testet ulike parfymer, og jeg har etter hvert kommet frem til en liste over parfymer som jeg føler kan passe meg meget bra:

Byredo Blanche: Jeg elsker det lette og rene ved denne parfymen. Den glir så fint i ett med huden og passe perfekt på sommerdager. Den minner meg om en klassisk svak sommerbris, med et lite hint av sommernatur i seg.



Armani Acqua di Gioia: Denne minner meg om alle de fine sommerne jeg har tilbrakt i Frankrike og Italia. Jeg syns den har en kjølende effekt, samtidig som den er frisk og "livlig".



Diptyque Philosykos: Jeg elsker duftlysene deres, og denne parfymen er heller ikke feil. Den lukter lett fiken og sommer i Hellas. Noe av det beste med den er også at den er unisex, så den er en smule maskulin av seg. Ikke for mye, men et lite hint.



Acqua di Parma Iris Nobile: Her liker jeg både EdP og EdT, selv om de er ganske forskjellige (søt og feminin vs. frisk og unisex). Siden de er så forskjellige og fine på hver sin måte, kan jeg godt finne på å skaffe meg begge.

Prada Infusion d’Iris
: Denne er så elegant, fin og feminin, dog ikke søt. Den er så enkel og ren at den passer til alle anledninger!



Tom Ford Black Orchid Voile De Fleur: Jeg husker da jeg først luktet på Black Orchid. Den hadde en ganske stor "wow"-effekt over seg. Jeg tror ikke jeg likte den spesielt godt de første timene. Men etter hvert utviklet parfymen seg, og jeg var solgt. Den er så spennende og helt unik. Black Orchid Voile de Fleur er litt lettere enn Black Orchid, så jeg innbiller meg at den passer meg bedre. Black Orchid kan jeg evt. gå over til når jeg blir litt eldre. Jeg syns den passer seg best om kvelden under de mørke årstidene. Det er ikke en lukt for lette sommerdager for å si det sånn!


Puh, dette ble til slutt noen parfymer. Det er noe nytt for meg som er vandt med å bruke 1-2 dufter. Jeg tror likevel jeg skal begynne å bruke litt flere parfymer. Det er fint å kunne variere litt. Det gjør heller ikke noe at de står der på parfymehyllen min. Jeg har alltid vært en tilhenger av parfymeflasker, de har en fin pynteffekt.

2 comments:

Fleurette said...

Haha herregud, vi har også lik smak når det kommer til parfymer.

En ting jeg ikke liker med Byredo er at duften forsvinner med en gang, noe som er irriterende i og med at den er ganske sterk i begynnelsen.

Jeg bruker Coco mademoiselle, har også prøvd Parisienne av YSL, men den passet meg ikke... Jeg liker at man ikke kan definere Coco mademoiselle.. det er en "rar" lukt, den lukter annerledes (men godt) hver gang jeg har den på.. haha

Jules Winnfield said...

Forsvinner duften med en gang? =/ Nå ble jeg litt forvirret her. De gangene jeg har prøvd den har den holdt ganske så lenge. Bruker du den parfymen nå?

Ja, Coco Mademoiselle er så udefinerbar. Jeg misliker sterkt å prøve å beskrive lukten for andre, syns alltid beskrivelsene får den til å høres så lame og fjortis ut.